Kevät ja paluu blogin äärelle

Paljon on kulunut aikaa viime kerrasta. Lumet ovat tulleet ja menneet. Viimeksi kirjoitellessani katalyyttinä toimi närkästyminen luettuani Arno Kotron kolumnin. Nyt katalyytti oli positiivinen. Kuuntelin eilen Jari Sarasvuota Suuri Tulevaisuuskeskustelu-seminaariissa. Sarasvuo puhui paljon siitä miten koulu ja kasvatus ovat hänen sydäntä lähellä ja millainen opettaja räjäytti hänen tajuntansa lukiossa. Hän haastoi monet nykyiset käsitykset ja ideologiat.

On aina voimaannuttavaa löytää hengenheimolaisia ja olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä monissa asioissa. Kouluissa ja instituutiossa vanhat rakenteet ovat monesti vain tiellä. Ne estävät uudistumisen. Kuitenkaan kaikkea vanhaa ei tarvitse viedä kaatopaikalle. Opettajan auktoriteetti on yksi niistä. Terve auktoriteetti luo turvaa. Opettajat eivät saa myydä auktoriteettiaan. Toisaalta auktoriteetti pitää myös ansaita. Pelkkä vallan käyttö ei ole auktoriteettia vaan autoritariaa. Opettajan rooli kasvattajana on vahvistunut ja se on asia mikä meidän opettajien on syytä hyväksyä. Kovenevassa maailmassa me tuomme tasapainoa. Helsingin Sanomien pääkirjoitus 16.4. pysäytti ajattelemaan:” Lohdullista on, että köyhien ja hyvin toimeentulevien perheiden lasten maailmat eivät ole Suomessa – ainakaan vielä – erkaantuneet toisistaan. Tästä lienee osaltaan kiittäminen peruskoulua.” Koko jutun linkki löytyy alhaalta.

Yksi asia mistä Sarasvuo puhui myös oli liian silotellut oppimateriaalit ja niiden haastamattomuus. Mielestäni oppilaat pitää opettaa ja kasvattaa oppimateriaalien kuluttajista tuottajiksi. Tietenkään se ei tarkoita, että heistä tulisi kirjantekijöitä ja että kaikki valmis oppimateriaali heitetään roskakoriin. Liiallinen valmiin informaation vyöry kuitenkin passivoi. On tärkeää, että otetaan itse selvää. Suunnitellaan, etsitään tietoa, mennään paikan päälle, kuvataan, äänitetään, keskustellaan, kootaan ja laitetaan jakoon sekä reflektoidaan. On tärkeää se, että me huomaamme lasten ja nuorten näkökulmat ja tarpeet. Se että heidän näkemyksillään on arvoa. Se miten he hahmottavat maailman kiinnostaa meitä aikuisia. Picamentor-hanke on yksi hyvä esimerkki tästä. Wikipedia-tyyppinen tiedonlähde, jonka tekemiseen oppilaat voivat osallistua. Alusta jossa opettajat toimivat moderaattoreina. Esittelimme alustaa ITK-päivillä Hämeenlinnassa pari viikkoa sitten ja vastaanotto oli todella positiivinen. Lisää infoa Picamentorin FB-sivuilta. Linkki alhaalla.

 

Linkit

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s