Lukuvuoden ensimmäisen kvartaalin tulos

Lukuvuosi on alkanut tukka putkella. Ensimmäiseen kvartaaliin on perusteknogianörtteilyn lisäksi sisältynyt paljon pedagogista pohdintaa.

Elokuussa tarkoitus oli paneutua jakamaan ajatuksia tutkivasta oppimisesta ja hieman myös ilmiö-pohjaisesta oppimisesta, mutta toisin kävi. Mutta eipäs se mitään, sillä ainahan niihin voi palata. Reilun kymmenen vuoden opettajan uran aikanani on harvoin muutamaan kuukauteen mahtunut niin monta mieleenkiintoista juttua ja pohdittavaa. Viimeksi tänään olin mukana Kiinnostaako koodaus ja robotiikka? -tapahtumassa. Osallistuin kahteen pajaan, joista molemmat olivat todella mielenkiintoisia.

Aamupäivän pajassa ohjelmoimme Lego Mindstorm robotteja. Tämä oli todella antoisaa, varsinkin koska olen odottanut reilun kaksi vuotta tutustumista kyseisiin vempaimiin. Hinta ja laitteiden vähyys ovat tarkoittaneet sitä, että omaa en ole raskinut hankkia ja missään sopivan etäisyyden päässä ei ole ollut  lainata. Toivon todella että näiden määrä lisääntyy, koska näiden robottien hienosäädön voi viedä todella pitkälle. Myös hyvä ystäväni, joka on alan tohtori on suositellut näitä ja nyt tiedän miksi.

Jatkoksi täytyy mainita, että innostuin niin paljon kesällä Koodiaapiseen liittyvässä tapaamisessa Meet Edison roboteista että niitä oli pakko tilata myös Myllytulliin. Edisonit ovat toimineet ihan kohtalaisesti. En löytänyt sopivia säädöksiä PC:lle, mutta onneksi iPadien sovelluksella toimivat ihan hyvin. Valinnaisen ysin ryhmä on niitä muutaman viikon testannut ja testailu jatkuu varmasti myös muilla ryhmillä.

Näkisin kuitenkin, että Edisonit soveltuvat hieman paremmin alakouluun ja ovat varmasti hyvä aloituspaketti sinne.

Palataan tähän päivään. Iltapäivän paja oli Racketin harjoittelua. Racketin harjoituksia löytyy suoraan sivulta. Sivuilla valmiita tehtäviä oppilaille ja opettajalle kirjautumisen takaa löytyy opettajan opas tehtäviin ja oikeat ratkaisut. Melko kätevää!  Racket sopii erityisen hyvin matematiikan opetukseen,mutta sitä voi toki soveltaa muihinkin aineisiin. Suosittelen lämpimästi Koodiaapista joka käynnistyi 10.10. jonka kesto on noin seitsemän viikkoa. Koodiaapinen suoritetaan MOOCina ja sisältää myös Rackettiä.

Koulun kehitys on toki paljon muutakin, kuin TVT:n lisääntyvää käyttöä. Nautin suunnattomasti syyskuussa Helsingissä järjestetystä INNO2020-koulutuksesta. INNO2020 keskittyy kokonaisvaltaiseen koulun kehittämiseen ja olen saanut sieltä enemmän uusia ajatuksia ammattiini kuukaudessa kuin viimeisen viiden vuoden aikana. Viime viikon Oulun aluetapaaminen auttoi syventämään Helsingissä alkaneita ideoita ja sitä miten ne ideat voisi jalkauttaa omaan kouluun.

Helsingissä kävin myös Campus-seminaarissa toista kertaa ja setti toimi todella hyvin. Suosittelen lämpimästi katsomaan tallenteet. Myös Saku Tuomisen esittelemä HundrED-hanke on todella innostava.

Onneksi kohta koittaa syysloma ja kovilla lämmöillä raksuttavan kovalevyn voi jättää hetkeksi jäähtymään.

Edisonkin laittaa tanssiksi loman lähestyessä.

Linkit

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s