Ollaan koodeissa

Nyt  ollaan palattu syyslomalta ja melkoista on ollut vilske koodin parissa.

Syyslomalla koodailin ekat tehtävät Koodiaapisen MOOC:iin ja eka Racket-koodauksen  kuva oli jopa maanantain Hesarissa. Otin kännykällä kuvan jutusta. Oikeastaan tämä sattui mukavasti, sillä nyt kun Racketillä koodaaminen on tuoreessa muistissa päätin laittaa ysit tekemään samojen ohjeiden mukaan Rackettiä. Olikin mukavaa aloittaa tunti sillä ,että näytin tykiltä facebook-postaukseni varustetuna samalla kuvalla. Pohjustin hommaa huumorilla tyyliin:”ope pääsi koodaamalla lehteen.” Kerroin lyhyesti Koodiaapisen syntyhistoriaa ja miten itse koin Racketillä tekemisen. Ohjeet olivat valmiina Edmodolla odottamassa ja samoin kuin Koodiaapisen MOOC:issa lopputuotos eli koodattu kuvio postataan Padlet-seinälle. Kaikki eivät saaneet valmista,mutta olin tyytyväinen tekemisen meininkiin. Tuntui että kaiken tasoiset tekijät pääsivät hyvin jyvälle.

WP_20151027_008

Ennen syyslomaa tuli itseasiassa kokeiltua ScratchJR:ää koulumme kakkosluokkalaisten kanssa ja oppilaiden omaksumiskyky ja into olivat aivan mieletöntä. Eilen aamulla halusin käydä heidän  kanssaan läpi koodamiseen ideaa ja Koodiaapisesta tulleita ideoita asian oppimiseen. Aamulla aloitettiin Kapteeni käskee ja värileikillä. Sen jälkeen kävin hieman taululla läpi ja keskustelimme siitä millaisia käskyjä robotille pitäisi antaa jos haluaisi saada sen piirtämään jonkin kirjaimen esim. I tai X.

Jokainen sai miettiä oman kirjaimen jonka kirjoitti lapulle. Seuraava vaihe oli antaa vierustoverille lyhyitä ja selkeitä komentoja, joiden avulla syntyisi samainen kirjain. Alla kuva.

WP_20151027_004

Seuraavalla tunnilla porukka laitettiin yhteen ykkösten kanssa ja tämä porukka jaettiin neljään ryhmään. Ryhmät kiersivät neljässä eri pajassa. Kaikissa pajoissa tehtiin erilaisia askareita halloweeniin liittyen. Aikaa kullekin pajalle oli n.15-20 minuuttia. Minun pyörittämässä pajassa ykköset saivat ohjelmoida ScratchJR:llä pienen halloween aiheisen Scratch-animaation. Koska kakkosilla oli jo kokemusta Scracthistä he toimivat teknisenä tukena ja kyselivät ykkösiltä millaisia juttuja he haluaisivat toteuttaa. Annoin kakkosille ohjeeksi oikeastaan vain sen että auta kaveria, mutta pidä omat näpit irti laitteesta. He toimivat apuopettajina. Kaikki toimi tosi hyvin ja suurin osa sai tallennettua pelottavan halloween äänenkin Scrathiin. Alla kuvat.

WP_20151027_005

WP_20151027_007

Maanantain kasien valinnaisen ATK:n ryhmä teki lähinnä Kodulla omaa peliä ja yksi oppilas esitteli minulle Greenfootilla tekemäänsä Raketti-peliä. Sama oppilas näytti ennen syyslomaa Super Mario Bros. tyylisen pelin, johon hän oli koodannut muutaman liikuteltavan hahmon.  Tuttu graafiikka herätti nostalgisia tuntemuksia opettajassa. Onhan kyseistä peliä kasarivuosina tullut tahkottua lukemattomia tunteja.

Greenfoot näytti oppilaan esittelemänä varsin potentiaaliselta ainakin tasohyppelytyylisten pelien tekoon. Taas kerran minä olin oppilaana,mutta ei se haitannut kumpaakaan osapuolta. Tuntui hyvältä, että nykyisellä melko vähäisellä koodauskokemuksella pystyin keskustelemaan ainakin omasta mielestä ihan uskottavasti siitä millaisista osasista hänen pelinsä koostuu. Tai ainakin minusta tuntui, että osasin kysyä oikeita juttuja. Iso kiitos tästä menee Koodiaapiselle.

Alla kuvassa näkymä Greenfootista.

WP_20151026_002

Oppilaat flow-tilassa Kodun parissa maanantaina.

WP_20151026_001 (1)

Koodaaminen on hauskaa ja Koodiaapisesta olen saanut paljon lisää ideoita ja struktuuria tekemiseen.

Suosittelen lämpimästi.

Ollaan koodeissa.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s