STEAMiä, pelillistämistä ja koodia

Syksy on ollut todella vauhdikas ja paljon on ehtinyt tapahtua.

On todella antoisaa päästä mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan monenlaista.

Todella hyvänä jatkumona Riihimäen Robotiikka-seminaarille oli Tulevaisuusseminaari, joka järjestettiin Lasaretissa neljäs päivä lokakuuta. Tilaisuuden aloitti keynotella tulevaisuudentutkija Ilkka Halava. Ilkan puhe oli todella mielenkiintoinen ja avartava. Pääsin ensimmäisen kerran kuuntelemaan häntä viime tammikuussa BETTissä ja mukavasti hän pystyi tuomaan myös fressiä tulokulmaa aiheeseen. Tapahtumassa oli toki paljon muutakin. Erityisesti ständeillä kierrellessä syntyi hyvää keskustelua. Löysimme kollegan Heikki Keräsen kanssa uuden yhteistyökumppanin liittyen kiertotalouteen, mutta jätetään se vielä kypsymään.

Screenshot_20181129-171109__01
Ilkka Halava lauteilla

Lokakuun puolenvälin tienoilla järjestettiin Pohjankartanon koululla Tiernan koulun VESO, jossa teemana oli teknologia erityisopetuksessa .

Tiernan koulu on erityiskoulu. Teknologian pedagogisessa hyödyntämisessä nähdään paljon mahdollisuuksia, mutta tarpeet voivat olla hyvin erit kuin mihin allekirjoittanut on tottunut.

Tilaisuuden alussa Pelitohtori Tony Manninen veti hienon puheen omasta elämästään ja siitä miten paljon pelit voivat parhaimmillaan tuoda sisältöä ja kehittävää tekemistä. Miten niistä voi saada vaikka työn ja paljon muutakin.

Screenshot_20181128-131931__01__01
Tony Mannisen kanssa

On ollut todella avartavaa ja antoisaa saada olla mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa tätä. Eiköhän me ensi syksynä tehdä jotain samantyylistä. Ehkä jopa astetta isommin.

Luova Luokka-seminaari marraskuun puolessa välissä oli jaettu kahteen eri teemapäivään. Pelit ja pelillisyys sekä tubetus ja YouTube ilmiönä. Ohjelma linkissä:

Keskiviikon avauksesta piti huolta pelialan todelliset asiantuntijat.

Fingersoftin Daniel Fisher ja Tuomas Soukka kertoivat pelinteon prosessista ja siitä, miten usein peli joudutaan hautaamaan. Vain todella harvat näkevät päivänvalon.

Heikki Marjomaa puhui pelien tarinoista, pelilukutaidosta, käsikirjoituksen prosessista ja monesta muusta todella kiinnostavasta asiasta.

Hienon trilogian viimeisteli Tony Manninen, joka ammensi samasta lähteestä kuin Tiernan Vesossa, onnistuen kuitenkin tuomaan teemaan myös hyvän säväyksen uutta.

Iltapäivällä oli työpajojen osuus ja pääsin pitämään työpajaa Pelillisyys Oppimisessa. Kerroin aluksi näkemykseni ja mitä lisäarvoa pelillistäminen voi tuoda oppimiseen. Esitykseni diat:

Tubemaailma tutuksi päivälle oli selkeästi myös kysyntää. Minun maailmani ainakin avartui tässä suhteessa aika paljon. En ollut tajunnut miten suuresta ilmiöstä on kyse.

STEAM-pilotti on edennyt meillä hyvin. Kuusi koulua päätti lähteä kokeilemaan uudenlaista tekemistä ja kehittämään pedagogiikkaa.

Yhteistyö Oulun Yliopiston Fab Labin kanssa on ollut saumatonta ja todella antoisaa. Fab Labistä löytyy näkemystä mihin laser-leikkurit ja 3d printerit soveltuvat. Kysymys ei pilotissamme ole kuitenkaan laitteista vaan prosessista. Laitteiden käyttö ei ole itseisarvo vaan osa prosessia, silloin kuin se nähdään tarpeellisena. STEAM-juttuja voi tehdä ihan perinteisesti askartelemalla.

Screenshot_20181128-131752__01__01

Saimme tekemiseen mukaan elokuussa Kati Pitkäsen. Hän tuli tekemään opintoihin sisältyvän harjoittelun meidän tiimiin . Katin osaaminen on ollut todella vakuuttavaa. Hänen ja Iván Sánchez Milaran työpajoissa on tekemisen meininkiä, mutta myös keskusteluille annetaan sijaa. Alla olevasta videosta saa hieman osviittaa.

Pyysin Katilta kommenttia tähän osioon ja hän sanoo sen parhaiten omin sanoin: ”Pyrin edistämään asioita teknologian ja pedagogiikan rajapinnassa, kehittämään koulutusta ja tukemaan opettajia. Haluan edistää digitaalisen valmistamisen hyödyntämistä kouluissa pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla ja siten, että se ei ole opettajille ekstraa vaan uusi mahdollisuus ja menetelmä perinteisten rinnalla – sellainen mahdollisuus, joka samalla kehittää oppilaiden tulevaisuuden taitoja ja teknologiataitoja.”

Pidimme myös Hackathonin päivän 1.11. jolloin työstimme yhteistä visiota tekemiseen ja tulevaa STEAM-opinpolku varten. Hieno toiminnalinen päivä, jossa oltiin asian ytimessä.

Nyt pyörivät siis opettajien pajat. Kaiken kaikkiaan kuusi pajaa, kahdelle eri ryhmälle. Jokaisesta pilottikoulusta mukana kaksi opettajaa. Halusimme vetää aluksi pajat rehtoreille, jotta heidän olisi helpompi tukea toimintaa koululla. Samalla rehtorit pääsivät visioimaan ja keskustelemaan kehittämisen ja yhteistyön mahdollisuuksista.

Oulussa on kovasti nostetta STEAMille ja viime viikolla keskustelin parinkin asiasta kiinnostuneen rehtorin kanssa heidän mukaan tulosta yhteiskehittämiseen.

Asiasta lisää myös ITKssa, jossa pidämme STEAM-workshopin.

Oulun kaupunki hankki Suomen Koodikoululta lisäresurssia ohjelmoinnin opettamiseen.

Yhteistyö on sujunut hyvin ja opettajat aktivoituivat hyvin koulutuksiin , joita on nyt pidetty syksyn mittaan maanantai ja tiistai iltapäivisin. Kaikille opettajille on käytettävissä valmiit materiaalit, jotka pääasissa hyödyntävät Scratchin mahdollisuuksia.

Tässäpä tiiviissä paketissa kuulumiset ja loppuun vielä kuva eilisaamun pelisessiosta Oulun Yläkoulun Yrityskylästä. Voitto kotiin:)

Hieno konsepti, jossa pelillistämällä luodaan upeat puitteet oppia yritysmaailmasta. Upea kokemus!

Hyvää itsenäisyyspäivää!

Linkit:

  1. http://www.kulttuurivalve.fi/sivu/fi/kulttuurikasvatus/muut_seminaarit_ja_koulutukset/luova_luokka
  2. https://www.slideshare.net/akniva/pelillisyys-oppimisessa-14112018
  3. YouTube-linkki:https://youtu.be/Hxivl7Rua4Q
  4. YouTube-linkki:https://youtu.be/cIs41TzL02A
  5. YouTube-linkki https://youtu.be/H-F8kiRD00k
  6. Suomen Koodikoulu https://codeschoolfinland.com/fin/
  7. Yrityskylä https://yrityskyla.fi/

Jätä kommentti